Ograniczenie w kosztach do 5% EBITDA dotyczy również usług pośrednictwa

13:40, 14.09.2018 Piotr Chojnacki - radca prawny, doradca podatkowy

Usługi pośrednictwa w sprzedaży produktów są usługami objętymi przepisami art. 15e ustawy o CIT, które to przepisy obowiązują od 1 stycznia 2018 r.

Przepisy ustawy o CIT przewidują ograniczenia w prawie zaliczenia określonych wydatków do kosztów podatkowych. Ograniczenie obejmuje m.in. koszty usług doradczych, badania rynku, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, ubezpieczeń, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze. Mogą one stanowić koszty podatkowe tylko do wysokości 5% EBITDA. Przepisy wprowadzające ograniczenia w prawie potrącenia kosztu podatkowego mają zastosowanie, jeżeli wydatki poniesione zostały na rzecz podmiotów powiązanych albo podmiotów z rajów podatkowych.

Podatnicy mają szereg wątpliwości związanych z określeniem, czy wypłacane przez nich wynagrodzenie może w całości stanowić koszt podatkowy, czy też podlega ograniczeniom do wysokości 5% EBITDA. Problem w kwalifikacji podatkowej określonych płatności wynika z szerokiego i niedookreślonego katalogu kosztów podlegających ograniczeniom. Ustawodawca zakresem wprowadzonego na początku roku przepisu objął określone świadczenia oraz „świadczenia o podobnym charakterze”.

W ostatnim czasie pojawiły się interpretacje, zgodnie z którymi usługi pośrednictwa w sprzedaży produktów mieszczą się w zakresie usług o których mowa w art. 15e ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT (por.  Dyrektor KIS w interpretacji z 25 maja 2018 r. sygn. 0111-KDIB1-1.4010.98.2018.2.MG; Dyrektor KIS w interpretacji z dnia 12 lipca 2018 r. sygn. 0111-KDIB1-2.4010.230.2018.1.MM). W interpretacjach tych organ uznał, że świadczenia nabywane przez Wnioskodawcę obejmują m.in.: prezentację wyrobów Spółki potencjalnym nabywcom, przekazanie ofert sprzedaży, próbek, katalogów, monitorowanie działań konkurencji na danym rynku itp. W ocenie Organu rzeczywisty charakter czynności wskazuje, że są one podobne do usług reklamowych oraz usług badania rynku (noszą cechy odpowiadające usługom o charakterze podobnym do powołanych usług).

Jakkolwiek umowy o świadczenie usług pośrednictwa posiadają elementy charakterystyczne dla świadczeń innych niż reklamowe czy badania rynku, ale to cechy charakterystyczne dla świadczeń reklamowych oraz badania rynku przeważają nad elementami charakterystycznymi dla innych świadczeń. W rezultacie powyższe usługi podlegają limitowaniu w zaliczaniu do kosztów uzyskania przychodów do wysokości 5% EBITDA.

Biorąc pod uwagę powyższe interpretacje należy odnieść się do nich krytycznie. Trudno uznać, że usługa pośrednictwa jest rzeczywiście podobna do usług reklamowych, czy badania rynku. W przypadku usług reklamowych wynagrodzenie jest należne za wykonanie reklamy, prezentację produktu, zachęcenie potencjalnych nabywców do zakupu. Pośrednik otrzymuje wynagrodzenie dopiero po zawarciu umowy sprzedaży. Również występuje inny sposób kalkulacji wynagrodzenia. Wynagrodzenie pośrednika to zazwyczaj określony procent obrotu. Tymczasem wynagrodzenie za usługi reklamowe obejmuje określona kwotę. Trudno więc uznać, że rzeczywiście usługa pośrednictwa i usługa reklamowa są do siebie podobne. Równie niepodobne wydają się usługi badania rynku, które nie mają w sobie elementów typowych dla usług pośrednictwa.

Newsletter

Jeżeli życzą sobie Państwo otrzymywać wiadomości z zakresu prawa podatkowego i bilansowego, prosimy o podanie adresu e-mail.

Logowanie

projekt i realizacja ibif.pl