Społeczna odpowiedzialność biznesu uprawnia do kosztu podatkowego

09:08, 13.07.2020 Piotr Chojnacki - radca prawny, doradca podatkowy

Wydatki związane ze społeczną odpowiedzialnością biznesu mogą stanowić koszty podatkowe. Jak wynika z ostatnio wydanej interpretacji, koszty CSR nie stanowią reprezentacji ani darowizny.

Prowadzenie działalności gospodarczej często negatywnie wpływa na środowisko naturalne lub relacje społeczne występujące w otoczeniu przedsiębiorcy. Niekiedy podatnicy próbują skutki swoich działań rekompensować poprzez działania proekologiczne lub prospołeczne, co powszechnie określane jest jako społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR). Pojawiają się jednak wątpliwości czy koszty związane z tymi działaniami mogą zostać zaliczone do kosztów podatkowych.

Analogiczna sytuacja miała miejsce w przypadku podatnika, którego głównym przedmiotem działalności jest wydobywanie węgla kamiennego. Wnioskodawca angażuje się w program z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu polegający na uruchomieniu projektu skierowanego do mieszkańców regionu, w którym Spółka prowadzi eksploatacje węgla. W ramach prowadzonej polityki CSR Spółka wprowadziła pilotażowy projekt pod nazwą „Place zabaw”, w ramach którego zakłada zakupienie i wyposażenie placów zabaw, a następnie przekazanie ich na użytkowanie Gminie. Cele polityki CSR realizowane przez podatnika obejmują takie aspekty, jak zwiększenie rozpoznawalności priorytetów i działań społecznych Spółki, zwiększenie świadomości roli społecznej Spółki wśród mieszkańców regionu oraz aktywne uczestnictwo w zrównoważonym rozwoju społeczności i regionów, z którymi Spółka jest związana. W ramach podejmowanych działań prospołecznych Spółka inwestuje w relacje z otoczeniem firmy, co ma przyczynić się do wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstwa oraz uwidocznić zaangażowanie Spółki w lokalne działania społeczne.

Dyrektor KIS w interpretacji z dnia 1 lipca 2020 r. (sygn. 0111-KDIB1-2.4010.186.2020.1.BD) uznał, że koszty ponoszone na społeczną odpowiedzialność biznesu mogą stanowić koszty podatkowe. Jak wskazał organ, społeczną odpowiedzialność biznesu określa się jako koncepcję, dzięki której przedsiębiorstwa na etapie budowania strategii dobrowolnie uwzględniają interesy społeczne i ochronę środowiska, a także relacje z różnymi grupami interesariuszy. Bycie odpowiedzialnym nie oznacza tylko spełnienia wszystkich wymogów formalnych i prawnych, ale oprócz tego zwiększone inwestycje w zasoby ludzkie, w ochronę środowiska i relacje z otoczeniem firmy, czyli dobrowolne zaangażowanie. Społeczna odpowiedzialność jest procesem, w ramach którego przedsiębiorstwa zarządzają swoimi relacjami z różnorodnymi interesariuszami, którzy mogą mieć faktyczny wpływ na sukces w działalności gospodarczej, należy je zatem traktować jako inwestycję, a nie koszt.

Jednocześnie Dyrektor KIS uznał, że wydatki na CSR nie stanowią kosztów reprezentacji. Za wydatki na reprezentację należy uznać te koszty, których wyłącznym bądź dominującym celem jest stworzenie pewnego wizerunku podatnika, stworzenie dobrego obrazu jego firmy. Natomiast celem ponoszonych przez Spółkę wydatków związanych z realizacją założeń CSR jest zwiększenie rozpoznawalności priorytetów i działań społecznych Spółki, zwiększenie świadomości roli społecznej Spółki wśród mieszkańców regionu, a także aktywne uczestnictwo w zrównoważonym rozwoju społeczności i regionów, z którymi Spółka jest związana. Organ podatkowy uznał, że wydatki na CSR nie stanowią darowizn których istotnym elementem jest bezinteresowność. W przypadku kosztów ponoszonych na społeczną odpowiedzialność biznesu występuje ekwiwalentność, bowiem przekazanie Gminie placów zabaw, na których umieszona będzie informacja o wykonawcy projektu dokonywane w ramach strategii społecznej odpowiedzialności biznesu będzie prowadziło do zwiększenia rozpoznawalności Spółki jako działacza społecznego, co nie stanowi działania jednostronnego.

Dlatego też, w ocenie Organu konsekwentne budowanie strategii społecznej odpowiedzialności biznesu uwzględniającej interesy społeczne mieszkańców regionu przyczynia się do budowania pozytywnego wizerunku Spółki jako dobrego sąsiada, co w konsekwencji ma wpływ na wzrost konkurencyjności przedsiębiorstwa i przełoży się na osiągane przez Wnioskodawcę przychody. Powyższe działania Spółki wpisują się w definicję społecznej odpowiedzialności biznesu, zatem wydatki z tym działaniem związane stanowią koszty uzyskania przychodów.

Newsletter

Jeżeli życzą sobie Państwo otrzymywać wiadomości z zakresu prawa podatkowego i bilansowego, prosimy o podanie adresu e-mail.

Logowanie

projekt i realizacja ibif.pl