UCHWALONE ZMIANY W ORDYNACJI PODATKOWEJ

15:00, 30.03.2020 Karol Przydatek

Ustawa z dnia 28 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw wprowadza zmiany w przepisach Ordynacji Podatkowej, między innymi, w zakresie:
- zniesienia opłaty prolongacyjnej,
- składania zawiadomień o zapłacie na rachunek spoza wykazu podatników VAT,
- zawieszenia trwających postępowań i kontroli,
- przedłużenia terminów na wydanie interpretacji indywidualnej,
- zawieszenie terminów dotyczących schematów podatkowych.

Zniesienie opłaty prolongacyjnej

Ustawa daje możliwość nienaliczenie opłaty prolongacyjnej, w przypadku wnioskowania o odroczenie lub rozłożenie zobowiązania podatkowego na raty.

Stosownie do treści art. 15za, od decyzji w zakresie odroczenia lub rozłożenia na raty podatku lub zaległości podatkowej, dotyczących podatków stanowiących dochód budżetu państwa, na podstawie wniosku złożonego w okresie epidemii, nie stosuje się opłaty prolongacyjnej w okresie obowiązywania stanu epidemii albo w okresie 30 dni po jego odwołaniu.

Podstawa prawna: Art. 15za Ustawy COVID-19

Składanie zawiadomień o zapłacie na rachunek spoza wykazu podatników VAT

Ustawa w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii wydłuża termin na złożenie zawiadomienia, o dokonaniu przelewu za otrzymany towar lub usługę na rachunek inny niż w wykazie podatników VAT do 14 dni

Podstawa prawna: Art. 15zzn Ustawy COVID-19

Zawieszenie postępowań i kontroli

Ustawa wstrzymuje i zawiesza m. in. postępowania oraz kontrole prowadzone na podstawie Ordynacji podatkowej oraz kontrole celno-skarbowe. Wstrzymanie nie odnosi się jednak do spraw pilnych, określonych w art. 14a Ustawy COVID-19, terminów w sprawach wyboru i powołania organów, których kadencje są określone w Konstytucji, terminów wyborów do organów jednostek samorządu terytorialnego oraz terminów w sprawach wniosków i pytań prawnych do Trybunału Konstytucyjnego. Niniejsze wstrzymanie nie dotyczy również kontroli wskazanych w: dziale V rozdziale 3 oddziale 3 oraz dziale VI rozdziale 2 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – prawo zamówień publicznych.

Dodatkowo strona, uczestnik postępowania, kontrolowany i ich kontrahent oraz organ, do którego zwrócono się o zajęcie stanowiska w trybie art. 106 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego, są obowiązani na żądanie organu, sądu lub podmiotu prowadzących postępowanie lub kontrolę, w wyznaczonym przez nich terminie, do dokonania określonej w żądaniu. Żądanie będzie miało uzasadnienie, jeżeli wymaga tego interes publiczny lub ważny interes strony albo kontrolowanego. Organ prowadzący odpowiednie postępowanie lub kontrole powinien w żądaniu wskazać przyczyny wystąpienia z żądaniem.

W okresie stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii nie będą przeprowadzane rozprawy ani posiedzenia jawne dotyczące postępowań o kontroli prowadzonych na podstawie Ordynacji Podatkowej oraz kontrole celno-skarbowe. Czynności dokonane w okresie stanu zagrożenia epidemicznego oraz epidemii pozostają skuteczne.

Bieg terminów nie rozpoczyna się, a rozpoczęty ulega zawieszeniu na okres zagrożenia epidemicznego oraz epidemii w zakresie:
- milczącego załatwienia sprawy
- spraw, w których wyrażenie przez organ sprzeciwu, wydania decyzji, postanowienia albo innego rozstrzygnięcia uprawnia stronę lub uczestnika postępowania do podjęcia działania, dokonania czynności albo wpływa na zakres praw i obowiązków strony lub uczestnika postępowania
- wyrażenia przez organ stanowiska albo wydania interpretacji indywidualnej, z wyjątkiem interpretacji indywidualnej, o której mowa w Ordynacji Podatkowej.

Organ lub podmiot będzie mógł wydać odpowiednio decyzję w całości uwzględniającą żądanie strony lub uczestnika postępowania, zaświadczenie o braku podstaw do wniesienia sprzeciwu, wyrazić stanowisko, albo wydać interpretację indywidualną.

Powyżej wskazanych przepisów nie stosuje się do terminów związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych.

Nowe uregulowana dają również legitymację prawną Ministrowi Finansów do wydania rozporządzenia w sprawie wstrzymania tego rodzaju postępowań i kontroli, przy czym wówczas Minister Finansów winien określić: zakres terytorialny takiego wstrzymania, grupy zobowiązanych, w stosunku do których postępowanie jest wstrzymywane, oraz  okres, na który następuje wstrzymanie. Planuje się także podobne uprawnienie przyznać Radzie Ministrów w odniesieniu do administracyjnych postępowań egzekucyjnych należności pieniężnych.

Naczelnik urzędu celno-skarbowego zyska uprawnienie do odstąpienia od obecności kontrolującego przy przeprowadzeniu czynności podlegającej kontroli celno-skarbowej, w przypadku dokonywania przez podmiot podlegający kontroli celno-skarbowej czynności w zakresie produkcji, przemieszczania i zużycia wyrobów akcyzowych, w szczególności ich wytwarzania, uszlachetniania, przerabiania, skażania, rozlewu, przyjmowania, magazynowania, wydawania, przewozu i niszczenia, oraz w zakresie stosowania i oznaczania tych wyrobów znakami akcyzy (w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii).

Podstawa prawna: art. 15zzs, art. 15 zzt Ustawy COVID-19

Przedłużenie terminów uzyskania interpretacji indywidualnej

W przypadku wniosków o wydanie interpretacji indywidualnej złożonych i nierozpatrzonych do dnia wejścia w życie Ustawy zmieniającej Ustawę COVID-19 oraz złożonych od dnia wejścia w życie tej ustawy do dnia odwołania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii ogłoszonego w związku z COVID-19 trzymiesięczny termin, o którym mowa w Ordynacji Podatkowej zostaje przedłużony o 3 miesiące. Niniejsze przedłużenie terminu pozostaje bez wpływu na termin do wydania interpretacji ogólnych na wniosek.

Minister Finansów może w drodze rozporządzenia przedłużać termin do wydania interpretacji indywidualnej o dalsze okresy, nie więcej jednak niż o 3 miesiące, uwzględniając skutki wywołane COVID-19.

Podstawa prawna: art. 31g Ustawy COVID-19

Zawieszenie terminów dotyczących schematów podatkowych

W przypadku schematów podatkowych, terminy określone w dziale III rozdziale 11a Ordynacji podatkowej, nie rozpoczynają się, a rozpoczęte podlegają zawieszeniu od dnia 31 marca 2020 r. do dnia odwołania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii nie dłużej jednak niż do 30 czerwca 2020 r. Czynności dokonane przez Szefa KAS, promotorów, korzystających i wspomagających w tym okresie są skuteczne.

Podstawa prawna: art. 31y Ustawy COVID-19

Newsletter

Jeżeli życzą sobie Państwo otrzymywać wiadomości z zakresu prawa podatkowego i bilansowego, prosimy o podanie adresu e-mail.

Logowanie

projekt i realizacja ibif.pl