Zmiany w rozporządzeniu w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów

12:48, 14.03.2018 Bożena Nowicka - doradca podatkowy

Będą zmiany w zasadach prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

Ministerstwo Finansów przedstawiło projekt rozporządzenia Ministra Finansów zmieniający rozporządzanie z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (projekt z dnia 28 lutego 2018 r.).

Głownie zmiany w zasadach prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów dotyczą:
-  zniesienia wymogu informowania urzędu skarbowego o zaprowadzeniu podatkowej księgi przychodów i rozchodów,
wykreślenia obowiązku informowania organu podatkowego o zawarciu umowy z biurem rachunkowym na prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów,
zniesienia wymogu informowania urzędu o fakcie sporządzania spisu z natury w trakcie roku, celem ustalenia dochodu z uwzględnieniem różnic remanentowych,
-  
wykreślenia z rozporządzenia przepisów wskazujących na zasady prowadzenie księgi przez podmioty trudniące się udzielaniem pożyczek (tu. lombardy).

Z rozporządzenia w sprawie zasad prowadzenia PKPIR wykreśla się przepisy zobowiązujące podatników do informowania urzędu o zaprowadzeniu (założeniu) podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Dotychczas par. 10 pkt 2 rozporządzania stanowił, iż podatnicy, którzy rozpoczynają prowadzenie działalności gospodarczej, są obowiązani zawiadomić w formie pisemnej naczelnika urzędu skarbowego właściwego według miejsca zamieszkania podatnika o prowadzeniu księgi w terminie 20 dni od dnia jej założenia. Zmian ta jest zmianą dostosowawczą do znowelizowanych przepisów ustawy o PIT.

Nie będzie także już wymogu odrębnego informowania urzędu skarbowego o fakcie zawarcia umowy z biurem rachunkowym na prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Dotychczas rozporządzanie wskazywało na taki obowiązek w terminie siedmiu dni od dnia zawarcia umowy.

Najistotniejszą planowana zmianą jest zniesienie obowiązku informowania organu podatkowego o sporządzaniu spisu z natury, w przypadku kiedy spis taki jest sporządzany w innym terminie niż na koniec roku. Dotychczas § 29 rozporządzania wskazywał, że o zamiarze sporządzenia spisu z natury w innym terminie niż na dzień 1 stycznia, 31 grudnia oraz na dzień rozpoczęcia działalności gospodarczej podatnicy są obowiązani zawiadomić w formie pisemnej właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie co najmniej siedmiu dni przed datą sporządzenia tego spisu.

Przedmiotowy przepis nastręczał przez wiele lat wątpliwości interpretacyjnych. Nie wiadomo bowiem było jak powinien ustalić dochód z działalności gospodarczej podatnik, który sporządził spis z natury na koniec danego okresu rozliczeniowego (miesiąca), ale o fakcie sporządzania spisu z natury nie poinformował urzędu na 7 dni przed jego sporządzeniem. W takich przypadkach ograny podatkowe niejednokrotnie prezentowały pogląd, że brak zawiadomienia o sporządzaniu spisu, skutkuje brakiem możliwości ustalenia dochodu z uwzględnieniem różnic remanentów.

Skreślenie tych uregulowań pozwoli podatnikom na ustalanie dochodu z działalności gospodarczej z uwzględnieniem różnic remanentowych na koniec dowolnie wybranego przez przedsiębiorcę okresu rozliczeniowego (miesiąca),

W uzasadnieniu do planowanych zmian zapisano, że dotychczasowy przepis art. 28 ust. 4 rozporządzania w sprawie prowadzenia PKPIR nakładał jedynie obowiązek o charakterze informacyjnym, a aktualne uchylenie tego obowiązku zapobiegnie w przyszłości powstawaniu wątpliwości, czy brak takiego zawiadomienia ma wpływ na sposób obliczenia zaliczki na podatek dochodowy z działalności gospodarczej.

Z rozporządzania wykreśla się również szereg przepisów, które dotychczas w sposób szczególny regulowały zasady prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów przez podmioty trudniące się działalnością w zakresie udzielania pożyczek (lombardy). Lombardy udzielające konsumentom pożyczek pod zastaw są uznawane za instytucje pożyczkowe. Instytucje pożyczkowe mogą jednak prowadzić działalność gospodarczą jedynie w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółki akcyjnej. Te z kolei, jak wiadomo, nie mogą prowadzić podatkowej księgi przychodów i rozchodów, lecz księgi rachunkowe.

Zgodnie z projektem, rozporządzanie nowelizujące zasady prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów wejdzie w życie w dniu następnym po jego ogłoszeniu i będzie miało zastosowanie do dochodów uzyskanych przez podatników od 1 stycznia 2018 roku.

Newsletter

Jeżeli życzą sobie Państwo otrzymywać wiadomości z zakresu prawa podatkowego i bilansowego, prosimy o podanie adresu e-mail.

Logowanie

projekt i realizacja ibif.pl