Tarcza 4.0 – skrót najistotniejszych zmian

08:55, 23.06.2020 Natalia Ołówko

W dniu 19 czerwca 2020 r. została uchwalona przez Sejm ustawa o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych na zapewnienie płynności finansowej przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19, czyli tzw. Tarcza 4.0. Ustawa ta modyfikuje niektóre rozwiązania pomocowe oraz przepisy podatkowe.

Darowizny do odliczenia w szerszym zakresie

W ustawie o PIT, ustawie o CIT oraz w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. przepisy  rozszerzają możliwość odliczenia od podstawy opodatkowania przekazywanych darowizn na przeciwdziałanie COVID-19 o darowizny przekazane domom dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży, noclegowniom, schroniskom dla osób bezdomnych, ośrodkom wsparcia, rodzinnym domom pomocy oraz domom pomocy społecznej. Od podstawy opodatkowania będzie można odliczyć także darowizny rzeczowe w postaci komputerów przenośnych (tj. laptopów lub tabletów) wyprodukowanych nie wcześniej niż 3 lata przed dniem ich przekazania, przekazane od dnia 1 stycznia 2020 r. do dnia 30 września 2020 r. m.in. organom prowadzącym placówki oświatowe.

Zwolnienie z podatku od przychodów z budynków

Tarcza 4.0 uchyla wcześniejszy przepis odraczający termin zapłaty podatku od przychodów z budynków w przypadku poniesienia negatywnych konsekwencji ekonomicznych z powodu epidemii COVID-19 i wprowadza jeszcze korzystniejsze dla podatników rozwiązanie, tj. zwolnienie od podatku od przychodów z budynków dotyczące przychodów ustalonych za okres od dnia 1 marca 2020 r. do dnia 31 grudnia 2020 r.

Ulga na złe długi po 30 dniach opóźnienia

Korzystne zmiany obejmą też wierzycieli, którzy ponieśli negatywne konsekwencje ekonomiczne z powodu COVID-19. W 2020 r. będą mogli pomniejszyć dochód stanowiący podstawę obliczenia zaliczki już począwszy od okresu rozliczeniowego, w którym upłynie 30 dni od dnia przekroczenia terminu zapłaty określonego na fakturze (rachunku) lub w umowie (dotychczasowo ten termin wynosił 90 dni). Także podatnicy, którzy w 2020 r. wpłacają zaliczki uproszczone będą mogli po 30 dniach opóźnienia w płatności skorzystać z ulgi na złe długi:
- podatnicy PIT: podatnicy rozliczający się na zasadach ogólnych będą mogli pomniejszyć zaliczki o 17% wartości nieuregulowanej wierzytelności, natomiast w przypadku podatku liniowego – o 19% wartości nieuregulowanej wierzytelności
- podatnicy CIT: tzw. mali podatnicy będą mogli pomniejszyć zaliczki o 9% wartości nieuregulowanej wierzytelności, natomiast w przypadku pozostałych podatników CIT – o 19% wartości nieuregulowanej wierzytelności

Kary i odszkodowania w związku z COVID-19 jako KUP

Zarówno podatnicy PIT jak i CIT, zgodnie z nowymi regulacjami nie będą musieli wyłączać z kosztów podatkowych zapłaconych kar umownych i odszkodowań, jeżeli wada dostarczonych towarów, wykonanych robót i usług oraz zwłoka w dostarczeniu towaru wolnego od wad lub zwłoka w usunięciu wad towarów albo wykonanych robót i usług, powstała w związku ze stanem zagrożenia epidemicznego lub stanem epidemii, ogłoszonego z powodu COVID-19.

Nowy JPK po raz kolejny przesunięty

Tarcza 4.0 wprowadza ponowne przesunięcie terminu wdrożenia nowego JPK_V7 z 1 lipca 2020 r. na 1 października 2020 r. Nowy plik JPK_V7 to format, w którym przedsiębiorca będzie zobowiązany przedstawić informacje zawarte dotąd w pliku JPK_VAT oraz eDeklaracji VAT.

Dodatkowy zasiłek opiekuńczy do 28 czerwca 2020 r.

Nowe przepisy pozwalają zachować rodzicom dzieci do lat 8 prawo do dodatkowego zasiłku opiekuńczego oraz przedłużają okres przysługiwania dodatkowego zasiłku opiekuńczego do dnia 28 czerwca 2020 r. Stanowią ponadto, że przysługuje on również w przypadku otwarcia żłobka, klubu dziecięcego, przedszkola, szkoły lub innej placówki w czasie trwania COVID-19 do dnia 28 czerwca 2020 r. Co istotne, przepisy dotyczące dodatkowego zasiłku opiekuńczego wchodzą z mocą od dnia 25 maja 2020 r.

Istotny wzrost obciążenia funduszu wynagrodzeń

Tarcza 4.0 daje możliwość obniżenia wymiaru czasu pracy pracownika lub objęcia go przestojem ekonomicznym takiemu pracodawcy, u którego wystąpił istotny wzrost obciążenia funduszu wynagrodzeń. Nowe przepisy definiują istotny wzrost obciążenia funduszu wynagrodzeń jako zwiększenie ilorazu kosztów wynagrodzeń pracowników, z uwzględnieniem składek na ubezpieczenia społeczne pracowników finansowanych przez pracodawcę i przychodów ze sprzedaży towarów lub usług z tego samego miesiąca kalendarzowego dowolnie wskazanego przez przedsiębiorcę i przypadającego od dnia 1 marca 2020 r. do dnia poprzedzającego skorzystanie przez pracodawcę z uprawnienia, o którym mowa w ust. 1, nie mniej niż o 5% w porównaniu do takiego ilorazu z miesiąca poprzedzającego (miesiąc bazowy).

Pracodawca nie będzie mógł jednakże skorzystać z powyższej możliwości w sytuacji, gdy iloraz kosztów wynagrodzeń (z uwzględnieniem składek na ubezpieczenia społeczne pracowników finansowanych przez pracodawcę) i przychodów ze sprzedaży towarów lub usług w miesiącu, w którym wystąpił istotny wzrost obciążenia funduszu wynagrodzeń będzie niższy niż 0,3.

Możliwość zawieszenia ZFŚS

W ramach Tarczy 4.0 wprowadzono także regulację dającą możliwość zawieszenia obowiązków:
  -  tworzenia lub funkcjonowania zakładowego funduszu świadczeń socjalnych,
  -  dokonywania odpisu podstawowego,
  -  wypłaty świadczeń urlopowych
- o których mowa w ustawie z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, jeżeli u pracodawcy w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID-19 wystąpi spadek obrotów gospodarczych lub istotny wzrost obciążenia funduszu wynagrodzeń

Dofinansowania z FGŚP bez konieczności obniżania wymiaru czasu pracy

Podmioty u których wystąpił spadek obrotów gospodarczych w rozumieniu w następstwie wystąpienia COVID-19, mogą zwrócić się z wnioskiem o przyznanie świadczeń na rzecz ochrony miejsc pracy, o wypłatę ze środków Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych świadczeń także na dofinansowanie wynagrodzenia pracowników nieobjętych:
1) przestojem, o którym mowa w art. 81 ustawy -Kodeks pracy, oraz
2) przestojem ekonomicznym w następstwie wystąpienia COVID-19
3) obniżonym wymiarem czasu pracy w następstwie wystąpienia COVID-19.

Wniosek o świadczenie postojowe tylko elektronicznie

Biorąc pod uwagę zmiany wprowadzone przez Tarczę 4.0, wniosek o ustalenie prawa do świadczenia postojowego obecnie może być złożony wyłącznie w formie dokumentu elektronicznego za pomocą profilu informacyjnego utworzonego w systemie teleinformatycznym udostępnionym przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych, w formie dokumentu elektronicznego opatrzonego kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym, albo wykorzystując sposób potwierdzania pochodzenia oraz integralności danych udostępniony bezpłatnie przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych w systemie teleinformatycznym.

Nowe przepisy dają też możliwość samodzielnego złożenia wniosku o świadczenie postojowe osobie uprawnionej, która jest zleceniobiorcą w przypadku odmowy złożenia wniosku przez zleceniodawcę.

Podobnie jak w przypadku wniosku o świadczenie postojowe, od teraz wniosek o zwolnienie ze składek ZUS, wniosek o nienaliczanie opłaty prolongacyjnej w przypadku odroczenia terminu płatności lub rozłożenia na raty składek ZUS oraz wniosek o odstąpienie przez ZUS od pobierania odsetek za zwłokę można złożyć wyłącznie elektronicznie.

Dofinansowanie do wynagrodzeń – brak konieczności składania oświadczeń o zatrudnieniu

Dzięki nowym regulacjom przedsiębiorca, organizacja pozarządowa lub inny podmiot prowadzący działalność pożytku publicznego, korzystający z dofinansowania do wynagrodzeń z powiatowego urzędu pracy nie musi składać oświadczenia o zatrudnianiu w danym miesiącu pracowników objętych umową zawartą ze starostą. Korzystający z dofinansowania jest obowiązany jedynie poinformować powiatowy urząd pracy w formie oświadczenia o każdej zmianie danych, mających wpływ na wysokość wypłacanego finansowania w terminie 7 dni roboczych od dnia uzyskania informacji o jej wystąpieniu.

Ponadto korzystający z dofinansowania w sytuacji rozwiązania umowy o pracę przez pracownika objętego umową ze starostą, rozwiązania z nim umowy o pracę z jego winy bez wypowiedzenia (tj. na podstawie art. 52 ustawy  – Kodeks pracy) lub wygaśnięcia stosunku pracy tego pracownika, w okresie, na który przyznane zostało dofinansowanie, nie musi zwracać dofinansowania w związku z nieutrzymaniem zatrudnienia. Gdy natomiast korzystający z dofinansowania na miejsce takiego pracownika zatrudni inną osobę – automatycznie zostaje ona objęta umową o dofinansowanie przyznane przez starostę.

Umorzenie mikropożyczki bez konieczności składania wniosku

Tarcza 4.0 zlikwidowała również obowiązek skladania wniosku o umorzenie mikropożyczki. Jeśli spełniony zostanie warunek, tj. mikroprzedsiębiorca będzie prowadził działalność gospodarczą przez okres 3 miesięcy od dnia udzielenia pożyczki, wówczas mikropożyczka ulegnie umorzeniu automatycznie.

Przesunięty termin na zgłaszanie MDR

Zgodnie z przepisami Tarczy 4.0, terminy dotyczące krajowych schematów podatkowych nie rozpoczynają się a rozpoczęte podlegają zawieszeniu w okresie od dnia 31 marca 2020 r. do 30. dnia następującego po dniu odwołania stanu zagrożenia epidemicznego i epidemii ogłoszonego w związku z COVID-19. Zmiany te nie objęły schematów podatkowych transgranicznych, w stosunku do których datą graniczną pozostał 30 czerwca 2020 r.

Przedłużenie ważności certyfikatów rezydencji

Płatnicy przy poborze podatku mogą nadal uwzględniać certyfikat rezydencji, w odniesieniu do którego okres kolejnych dwunastu miesięcy upływa w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii ogłoszonego w związku z COVID-19. Płatnicy mają możliwość uwzględniania takiego certyfikatu przez okres obowiązywania tych stanów oraz przez okres 2 miesięcy po ich odwołaniu.

W czasie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii ogłoszonego w związku z COVID-19, a także w okresie kolejnych 2 miesięcy po ich odwołaniu warunek uzyskania przez płatnika certyfikatu rezydencji od podatnika uważa się za spełniony także w przypadku, gdy płatnik posiada certyfikat rezydencji tego podatnika obejmujący 2019 r. oraz oświadczenie podatnika co do aktualności danych w nim zawartych

Ponadto w powyżej sprecyzowanym okresie dla potrzeb potwierdzenia miejsca zamieszkania i siedziby podatnika dla celów podatkowych może być stosowana kopia certyfikatu rezydencji, jeżeli informacje wynikające z przedłożonej kopii certyfikatu rezydencji nie budzą uzasadnionych wątpliwości co do zgodności ze stanem faktycznym.

Dłuższe terminy w zakresie cenach transferowych

Tarcza 4.0 ponownie przedłużyła terminy dot. cen transferowych. Termin do złożenia informacji o cenach transferowych oraz termin do złożenia oświadczenia o sporządzeniu lokalnej dokumentacji cen transferowych przedłużono:
-  do dnia 31 grudnia 2020 r. – w przypadku gdy termin ten upływa w okresie od dnia 31 marca 2020 r. do dnia 30 września 2020 r.;
-  o 3 miesiące – w przypadku gdy termin ten upływa w okresie od 1 października 2020 r. do 31 stycznia 2021 r.

Natomiast termin na sporządzenie dokumentacji grupowej cen transferowych został przedłużony w ten sposób, że będzie upływał po 3 mniesiącach, w stosunku do powyżej wskazanych (przedłużonych) terminów na złożenie oświadczenia o sporządzeniu dokumentacji lokalnej oraz informacji o cenach transferowych.

Newsletter

Jeżeli życzą sobie Państwo otrzymywać wiadomości z zakresu prawa podatkowego i bilansowego, prosimy o podanie adresu e-mail.

Logowanie

projekt i realizacja ibif.pl