ZMIANY W PRAWIE GOSPODARCZYM

15:03, 30.03.2020 Agata Kowalik - radca prawny, doradca podatkowy

Ustawa z dnia 28 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem covid-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw, zakłada szereg zmian w zakresie szeroko rozumianego prawa gospodarczego, wśród których znalazły się m. in.
- prawa do świadczenia postojowego,
- przesunięcie terminu zgłoszenia do CRBR,
- zmiany w KSH w zakresie podejmowania uchwał i organizacji posiedzeń,
- zwieszenie biegu terminów,
- zmiany dotyczące umów najmu w galeriach handlowych.

Prawo do świadczenia postojowego

Uchwalona przez Sejm ustawa zakłada wprowadzenie jednorazowej wypłaty dla osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą oraz osób wykonujących pracę na podstawie umów cywilnoprawnych, tzw. świadczenie postojowe.

Świadczenie postojowe przysługuje, gdy w następstwie wystąpienia COVID-19 doszło do przestoju w prowadzeniu działalności, odpowiednio przez osobę prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą albo przez zleceniodawcę lub zamawiającego, z którymi została zawarta umowa cywilnoprawna.

Osobie prowadzącej pozarolniczą działalność gospodarczą świadczenie postojowe przysługuje jeżeli rozpoczęła prowadzenie działalności gospodarczej przed dniem 1 lutego 2020 r. i:
- nie zawiesiła jej prowadzenia oraz jeżeli przychód z prowadzenia tej działalności uzyskany w miesiącu poprzedzającym miesiąc złożenia wniosku o świadczenie postojowe był o co najmniej 15% niższy od przychodu uzyskanego w miesiącu poprzedzającym ten miesiąc i nie był wyższy od 300% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia z poprzedniego kwartału ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego, obowiązującego na dzień złożenia wniosku,
- zawiesiła prowadzenie działalności gospodarczej po dniu 31 stycznia 2020 r. oraz przychód z prowadzenia tej działalności uzyskany w miesiącu poprzedzającym miesiąc, w którym został złożony wniosek o świadczenie postojowe, nie był wyższy od 300% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia z poprzedniego kwartału ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego, obowiązującego na dzień złożenia wniosku.

Powyższych wymogów nie stosuje się do osoby prowadzącej działalność gospodarczą, do której mają zastosowanie przepisy dotyczące zryczałtowanego podatku dochodowego w formie karty podatkowej i która korzystała ze zwolnienia sprzedaży od podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT.

Osobie wykonującej umowę cywilnoprawną świadczenie postojowe przysługuje jeżeli umowa cywilnoprawna została zawarta przed dniem 1 lutego 2020 r., a przychód z tej umowy uzyskany w miesiącu poprzedzającym miesiąc, w którym został złożony wniosek o świadczenie postojowe, nie był wyższy od 300% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia z poprzedniego kwartału ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego, obowiązującego na dzień złożenia wniosku.

Świadczenie postojowe dla osób prowadzących działalność gospodarczą i zleceniobiorców przysługiwać będzie w wysokości 80% minimalnego wynagrodzenia. Natomiast dla osób na karcie podatkowej lub ryczałcie ewidencjonowanym, zwolnionych z VAT w wysokości 50% minimalnego wynagrodzenia.

Świadczenie nie będzie podlegać oskładkowaniu i opodatkowaniu ze względu na jego socjalny charakter.

Świadczenie postojowe będzie wypłacane przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych na podstawie wniosku zainteresowanego. Wniosek ten może zostać złożony w formie dokumentu papierowego albo elektronicznego opatrzonego kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym, za pomocą profilu informacyjnego utworzonego w systemie teleinformatycznym udostępnionym przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

Wnioski o świadczenie postojowe mogą być złożone do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych najpóźniej w terminie 3 miesięcy od miesiąca, w którym został zniesiony ogłoszony stan epidemii.

Ustawa wprowadza upoważnienie dla Rady Ministrów do przyznania w drodze rozporządzenia ponownej wypłaty świadczenia postojowego, dla osób, które otrzymały już raz to świadczenie, mając na względzie okres obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii oraz skutki nimi wywołane.

Podstawa prawna: art. 15zq – 15 zz ustawy o COVID-19.

Przesunięcie terminu zgłoszenia do CRBR

Zgodnie z ustawą z dnia 1 marca 2018 roku o przeciwdziałaniu praniu brudnych pieniędzy i finansowaniu terroryzmu, spółki prawa handlowego (za wyjątkiem spółek partnerskich oraz spółek akcyjnych będących spółkami publicznymi w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych) mają obowiązek dokonania zgłoszenia informacji o beneficjencie rzeczywistym do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych. Termin na dokonanie zgłoszenia dla spółek zarejestrowanych w rejestrze przedsiębiorców przed 13 października 2019 roku, upływa 13 kwietnia 2020 roku. Spółki, które nie dopełnią tego obowiązku mogą podlegać karze pieniężnej nawet do 1 miliona złotych.

Specustawa zakłada przedłużenie ww. okresu, o kolejne 3 miesiące (tj. do 13 lipca br.).

Podstawa prawna: art. 195 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu

Zmiany w KSH w zakresie podejmowania uchwał i odbywania posiedzeń

Zgodnie z dodanymi nowymi artykułami do kodeksu spółek handlowych, udział w zgromadzeniu wspólników można wziąć także przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej, chyba że umowa spółki stanowi inaczej.

Takie zdalne zgromadzenie ma zapewnić dwustronną komunikację w czasie rzeczywistym wszystkich osób w nim uczestniczących oraz wykonywanie osobiście lub przez pełnomocnika prawa głosu przed lub w toku zgromadzenia wspólników. Zdalne zgromadzenie będzie rozwiązaniem domyślnym, którego wyłączenie wymaga zmiany w umowie czy statucie spółki.

Uchwalone zmiany dotyczą również sposobu odbywania posiedzeń oraz podejmowania uchwał przez organy zarządzające oraz nadzorcze spółek z ograniczoną odpowiedzialnością i spółek akcyjnych.

Zasadnicza zmiana polega na wprowadzeniu możliwości odbywania posiedzeń zarządów i rad nadzorczych z wykorzystaniem nowych technologii, tj. w szczególności w trybie telekonferencji albo wideokonferencji, chyba że umowa spółki stanowi inaczej. W tej formie będą mogły zapadać uchwały, a głosy byłyby oddawane na piśmie. Rada nadzorcza będzie też mogła podejmować swoje decyzje w trybie pisemnym, także z wykorzystaniem maili. Mając na względzie zróżnicowanie spółek, przyjęto przy tym możliwość wprowadzenia odmiennej regulacji w umowach lub statutach spółek.

Podstawa prawna: art. 208 § 51–53, art. 222 § 11 , § 3 i 4, art. 2341, art. 238 § 3, art. 371 § 31–33, art. 388 § 11- § 3, art. 4065 Kodeksu spółek handlowych

Zwieszenie biegu terminów

Zgodnie z uchwaloną ustawą w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID-19 bieg terminów przewidzianych przepisami prawa administracyjnego:
a) od zachowania których jest uzależnione udzielenie ochrony prawnej przed sądem lub organem oraz terminów do dokonania przez stronę czynności kształtujących prawa i obowiązki jej lub drugiej strony stosunku prawnego,
b) zasiedzenia, przedawnienia i innych terminów, których niezachowanie powoduje wygaśnięcie lub zmianę praw rzeczowych oraz roszczeń i wierzytelności wynikających ze stosunków cywilnoprawnych, a także popadnięcie w opóźnienie,
c) zawitych, z niezachowaniem których ustawa wiąże ujemne skutki dla strony,
d) do dokonania przez podmioty lub jednostki organizacyjne podlegające wpisowi do właściwego rejestru czynności, które powodują obowiązek zgłoszenia do tego rejestru, a także terminów na wykonanie przez te podmioty obowiązków wynikających z przepisów o ich ustroju

-  nie rozpoczyna się, a rozpoczęty ulega zawieszeniu na ten okres.

Nie rozpoczyna się również, a rozpoczęty ulega zawieszeniu na ten okres, bieg terminów procesowych i sądowych w: postępowaniach sądowych, w tym sądowoadministracyjnych, postępowaniach egzekucyjnych, karnych, karnych skarbowych, w sprawach o wykroczenia, administracyjnych, kontrolach prowadzonych na podstawie ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa, kontrolach celno-skarbowych, innych postępowaniach prowadzonych na podstawie ustaw.

Podstawa prawna: art. 15zzr - 15zzsustawy o COVID-19

Zmiany dotyczące umów najmu w galeriach handlowych

Zgodnie z uchwaloną przez Sejm ustawą, w okresie obowiązywania zakazu prowadzenia działalności w obiektach handlowych o powierzchni sprzedaży powyżej 2000 m2, wygasają wzajemne zobowiązania stron umowy najmu, dzierżawy lub innej podobnej umowy, przez którą dochodzi do oddania do używania powierzchni handlowej.

Uprawniony do używania powierzchni handlowej powinien złożyć udostępniającemu bezwarunkową i wiążącą ofertę woli przedłużenia obowiązywania umowy na dotychczasowych warunkach o okres obowiązywania zakazu przedłużony o sześć miesięcy. Oferta powinna być złożona w okresie trzech miesięcy od dnia zniesienia zakazu. Regulacje w tym zakresie przestają wiązać z chwilą bezskutecznego upływu terminu na złożenie oferty.

Podstawa prawna: art. 15ze ustawy o COVID-19

Newsletter

Jeżeli życzą sobie Państwo otrzymywać wiadomości z zakresu prawa podatkowego i bilansowego, prosimy o podanie adresu e-mail.

Logowanie

projekt i realizacja ibif.pl