Zmiany w zakresie cen transferowych

15:05, 11.12.2020 Łukasz Błażewicz - doradca podatkowy

W ramach ostatnich nowelizacji ustaw podatkowych zostały wprowadzone zmiany w obszarze cen transferowych, które obejmują kwestię transakcji z podmiotem z raju podatkowego, oraz wprowadzenie dodatkowych uproszczeń w zakresie cen transferowych.

Zmiany te obejmują następujące obszary.

1. Zmiany dotyczące dokumentacji lokalnej dotyczącej transakcji z rajami podatkowymi

W tym zakresie zostały wyodrębnione dwie grupy transakcji:

a) Transakcje realizowane z podmiotem z raju podatkowego.

W tym zakresie należy zwrócić uwagę przede wszystkim na rozszerzenie obowiązku dokumentacyjnego o transakcje o charakterze sprzedażowym, realizowane z podmiotem z terytorium lub kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową. Dotychczas bowiem obowiązek sporządzenia dokumentacji obejmował zasadniczo transakcje o charakterze zakupowym, to jest transakcje związane z zapłatą należności na rzecz pomiotu z raju podatkowego. W zakresie tych transakcji nie uległa zmianie wartość transakcji, w przypadku której występuje obowiązek sporządzenia dokumentacji – tj. 100.000 zł. Próg ten jest ustalany dla transakcji jednego rodzaju.

b) Transakcje w przypadku których rzeczywisty właściciel ma miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium z raju podatkowego.

W tym przypadku zostało wskazane, że rzeczywisty właściciel jest podmiotem z raju podatkowego, jeżeli druga strona transakcji (czyli kontrahent podatnika zobowiązanego do sporządzenia dokumentacji) dokonuje rozliczeń z podmiotem z raju podatkowego. Przy ustaleniu tej kwestii wymagane będzie dochowanie należytej staranności, które to pojęcie nie zostało zdefiniowane i może powodować dużo wątpliwości w praktyce. W praktyce może się okazać, że aby wypełnić ten obowiązek niezbędne będzie pobranie oświadczenia od kontrahenta.

W przypadku tej grupy transakcji podwyższony został próg dokumentacyjny do kwoty 500.000 zł.

Elementy dokumentacji z podmiotem z raju podatkowego

W sporządzanej dokumentacji lokalnej, dotyczącej transakcji z podmiotem z raju podatkowego (lub transakcji w których rzeczywisty właściciel będzie z raju podatkowego) wymagane będzie oprócz elementów wymaganych dla dokumentacji lokalnej z podmiotem powiązanym zamieszczenie uzasadnienia gospodarczego tej transakcji, w szczególności opisu spodziewanych korzyści ekonomicznych, w tym podatkowych.

Obecnie planowane jest wydanie dwóch rozporządzeń, które będą zmieniały rozporządzenia z 21 grudnia 2018 r. w sprawie dokumentacji cen transferowych (odpowiednio w zakresie podatku PIT i CIT) i będą wskazywać te dodatkowe elementy.

W tym zakresie planowane jest, aby dokumentacja zawierała informacje dotyczące:
a) okoliczności, z których wynika obowiązek sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych,
b) opis spodziewanych:
   – korzyści podatkowych w rozumieniu art. 86a § 1 pkt 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325, 1423, 2122 i 2123),
– innych, kwantyfikowalnych lub niekwantyfikowalnych, korzyści ekonomicznych, takich jak: zwiększenie rentowności działalności przed opodatkowaniem, wzrost innowacyjności, zwiększenie produktywności pracy, wzmocnienie przewagi konkurencyjnej, zwiększenie udziału w rynku, zwiększenie rozpoznawalności przedsiębiorstwa, marki lub produktu oraz rozwój cech funkcjonalnych przedsiębiorstwa lub produktu.

Z projektem rozporządzenia mogą Państwo się zapoznać pod linkiem (link).

(zmiany w przepisach art. 11i, art. 11k , art. 11o i 11q ustawy o CIT; odpowiednio art. 23u, art. 23w, art. 23za, art. 23zc ustawy o PIT).

2. Brak obowiązku posiadania oświadczenia o sporządzeniu korekty cen transferowych

Istotne uproszczenie zostało wprowadzone dla podatników dokonujących korekty cen transferowych. W tym zakresie zostało wprowadzone czasowe zwolnienie z obowiązku posiadania oświadczenia podmiotu powiązanego o dokonaniu przez niego korekty cen transferowych w tej samej wysokości. Powyższe uproszczenie ma dotyczyć korekt dokonywanych za rok podatkowy, lub w momencie w którym na całym terytorium Polski obowiązywał stan zagrożenia epidemicznego lub stan epidemii ogłoszone w związku z COVID-19.

(dodanie art. 31z1 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych – specustawa COVID)

3. Czasowe rozszerzenie zwolnienia z obowiązku sporządzenia dokumentacji lokalnej

Zwolnienie z obowiązku sporządzenia dokumentacji lokalnej, o którym mowa w art. 23z pkt 1 ustawy o PIT, i art. 11n pkt 1 ustawy o CIT w roku podatkowym rozpoczynającym się po 31 grudnia 2019 r. (w którym na całym obszarze RP obowiązywał stan zagrożenia epidemicznego lub stan epidemii ogłoszone w związku z COVID-19) ma być stosowane również w sytuacji poniesienia straty podatkowej (przez podatnika lub jego kontrahenta). W tym przypadku jest jednak wymagane, aby przychody podmiotu, który poniósł stratę za rok podatkowy, za który analizuje się obowiązek dokumentacyjny, były niższe o co najmniej 50% niż przychody z roku poprzedniego.

Tak więc powyższe uproszczenie będzie mogło być zastosowane już przy analizie obowiązku sporządzenia dokumentacji cen transferowych za rok 2020 (lub za rok podatkowy rozpoczynający się w trakcie 2020 r.).

(dodanie art. 31z2 specustawy COVID)

4. Czasowe uproszczenia w zakresie składania oświadczenia o sporządzeniu dokumentacji lokalnej.

Planowane jest, aby oświadczenie o sporządzeniu dokumentacji lokalnej (art. 23y PIT i art. 11m CIT) mogło być podpisane przez:
- osobę fizyczną – w przypadku podatnika będącego osobą fizyczną,
- osobę upoważnioną przez przedsiębiorcę zagranicznego do reprezentowania go w oddziale - w przypadku podmiotu powiązanego będącego przedsiębiorcą zagranicznym posiadającym oddział na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
- osobę uprawnioną do reprezentacji - w przypadku pozostałych podmiotów powiązanych.

Ta zmiana dotyczy oświadczeń składanych za rok podatkowy (obrotowy) lub w momencie, w którym na całym terytorium RP obowiązywał stan zagrożenia epidemicznego (epidemii) w związku z COVID-19.

Powyższe uproszczenie jest szczególnie istotne w przypadku podmiotów, w których kilka osób spełnia kryteria kierownika jednostki (w rozumieniu ustawy o rachunkowości) – zgodnie z ogólnymi zasadami, w tej sytuacji oświadczenie musi złożyć i podpisać każda z osób uprawnionych do reprezentacji.

(dodanie art. 31z3 specustawy COVID)

Zmiany wskazane w punkcie 1 będą obowiązywały począwszy od sporządzania DCT za rok 2021 (lub rok podatkowy, zaczynający się w 2021 r.).

Natomiast pozostałe uproszczenia mogą być stosowane od 1 grudnia 2020 r. - przy czym należy pamiętać o czasowym obowiązywaniu tych przepisów.

Powyżej omówione zmiany zostały wprowadzone ustawą z dnia 28 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2123).

Newsletter

Jeżeli życzą sobie Państwo otrzymywać wiadomości z zakresu prawa podatkowego i bilansowego, prosimy o podanie adresu e-mail.

Logowanie

projekt i realizacja ibif.pl