Nagrody w konkursie sprzedażowym należy raportować w PIT-11

09:02, 11.08.2023 Bożena Nowicka - doradca podatkowy

Nagrody przekazywane uczestnikom konkursu sprzedażowego nie mogą podlegać opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Są to dochody, które podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych. Z kolei organizator konkursu sprzedażowego ma obowiązek ujawnić wartość przekazanej uczestnikowi nagrody w informacji podatkowej PIT-11.

Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, od dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

W interpretacji z dnia 27 czerwca 2023 r. 0115-KDIT1.4011.342.2023.1.AS, dyrektor KIS potwierdził, że przychody z tytułu otrzymanych nagród w konkursie podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym, o ile dane przedsięwzięcie marketingowe można w ogóle uznać za konkurs. W opisanym stanie faktycznym wnioskodawca wskazał, że organizuje konkurs sprzedażowy (na najlepsze wyniki sprzedaży), dla pracowników zatrudnionych u swoich kontrahentów. Wnioskodawcę nie łączy ze sprzedawcami stosunek pracy, ani stosunek zlecenia. Wnioskodawca interpretacji zadał pytanie - Czy nagrody otrzymywane przez Sprzedawców w opisanych powyżej okolicznościach stanowią przychód z innych źródeł opodatkowany 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, a w konsekwencji Spółka dokonując wypłat (świadczeń) lub stawiając do dyspozycji Sprzedawców pieniądze lub wartości pieniężne z tytułu takich nagród będzie zobowiązana do pobrania tego 10% zryczałtowanego podatku dochodowego, zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o PIT?

Organ podatkowy w pierwszej kolejności wskazał, że skoro przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają definicji pojęć "konkurs" oraz "nagroda", wobec tego - w celu ich określenia - uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej. Według definicji zawartej w Słowniku Języka Polskiego (pod red. M. Szymczaka, PWN, Warszawa 2002 r.), konkurs to "impreza, przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, mające określony program i dające możliwość wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp. zwykle wyróżnionych nagrodami". Natomiast definicja zawarta w Uniwersalnym Słowniku Języka Polskiego (pod red. S. Dubisza, PWN Warszawa 2003 r.) określa konkurs jako "przedsięwzięcie najczęściej o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac, itp. zwykle wyróżnianych nagrodami". Według Słownika Wyrazów Obcych (wyd. Europa) konkurs to "impreza, która ma na celu wyłonienie przez specjalistyczne jury osoby lub grupy najlepszej w danej dziedzinie, np. artystycznej, naukowej, przebiegająca często wieloetapowo; najczęściej wygrana lub zajęcie jednego z wyższych miejsc w konkursie jest związane z określoną w warunkach wstępnych nagrodą pieniężną, rzeczową lub przyznaniem prawa do realizacji czegoś". Natomiast z Domowego Popularnego Słownika Języka Polskiego (pod red. B. Dunaja, wyd. Cykada) wynika, iż konkurs to "zorganizowana impreza o określonym regulaminie, której celem jest wyłonienie w drodze eliminacji kogoś lub czegoś najlepszego w danej dziedzinie, zwykle połączona z przyznaniem nagród". Natomiast "nagroda" to dyplom, odznaczenie, pieniądze lub wartościowy przedmiot będące formą uznania lub wyróżnienia za osiągnięcia, zwycięstwo w konkursie, w zawodach itp. Dalej zaś, organ podatkowy wskazał, że w przypadku konkursów sprzedażowych trudno jest jednak doszukać się w takim działaniu pierwiastka rywalizacji i współzawodnictwa - jak przy typowych konkursach z nagrodami. Trudno określić jakie uczestnicy "konkursu" powinni podjąć działania, które z samej natury konkursu powinny zawierać w sobie element rywalizacji. Bez "rywalizacji" nie możemy bowiem dookreślić pojęcia "konkurs". W Słowniku Języka Polskiego pod zwrotem "rywalizować" wskazuje się, że oznacza to: "ubiegać się o pierwszeństwo, o wygraną, o zdobycie czegoś; współzawodniczyć; konkurować z kimś" (zob. Słownik Języka Polskiego, M. Szymczak (red.), Warszawa 1989 r., tom III, s. 155.). Zatem w przypadku konkursów sprzedażowych wynik organizowanego przedsięwzięcia nie ma ścisłego związku z efektem bezpośredniego współzawodnictwa uczestników konkursu i ich rywalizacji. Dodatkowo organ podatkowy wskazał, że analiza "charakteru" organizowanego przez wnioskodawcę konkursu prowadzi do wniosku, że przedsięwzięcia te są w istocie działaniem motywacyjnym skierowanym do uczestników w celu zwiększenia sprzedaży.

W ocenie organu przyznawanie uczestnikom nagród stanowi w istocie dodatkowe wynagrodzenie, premię za zwiększenie sprzedaży. To nic innego jak sposób na stymulowanie i kształtowanie zachowań uczestników zgodnie z przyjętymi celami. Motywowanie - jako element zarządzania - polega na takim wykorzystywaniu mechanizmów motywacji, by zapewniały m.in. zaangażowanie osób na rzecz sukcesu organizacji. Polega na wpływaniu na postawy i zachowania za pośrednictwem określonych bodźców. Mając na uwadze powyższą wykładnię przepisów, w przytoczonej interpretacji wskazano, że nagrody przekazywane w konkursie sprzedażowym nie mogą podlegać opodatkowaniu podatkiem zryczałtowanym, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT. Do tego rodzaju konkursów i nagród zastosowanie znajdują ogólne zasady opodatkowania.

Przy czym, mając na uwadze, że organizatora konkursu nie łączy z uczestnikami ani umowa o pracę ani umowa zlecenia – organizator nie ma obowiązku pobierani zaliczek na podatek PIT. Ma on jednak obowiązek wykazania i zaraportowania wartości przekazanych uczestnikowi konkursy nagród w informacji podatkowej PIT-11.

Newsletter

Jeżeli życzą sobie Państwo otrzymywać wiadomości z zakresu prawa podatkowego i bilansowego, prosimy o podanie adresu e-mail.

Logowanie

projekt i realizacja ibif.pl