Podmiot korzystający ze zwolnienia dochodów objętych decyzją o wsparciu nie może korzystać z Estońskiego CIT

10:47, 24.07.2023 Łukasz Błażewicz - doradca podatkowy

Aby korzystać z estońskiego CIT wymagane jest uchylenie lub wygaśnięcie ważnej decyzji o wsparciu.

Z Estońskiego CIT nie mogą korzystać m.in. podatnicy osiągający dochody, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a, a więc zwolnień dotyczących:
34) dochodów, uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych,
34a) dochodów podatników, z działalności gospodarczej osiągnięte z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz. U. z 2020 r. poz. 1752 oraz z 2021 r. poz. 2105), i uzyskane na terenie określonym w tej decyzji o wsparciu,

W związku z faktem, że Estoński CIT stał się korzystną formą opodatkowania, jego wybór mogą rozważać również podatnicy, którzy korzystają z ww. zwolnień podatkowych. W takiej sytuacji pojawiają się wątpliwości związane z tym w jaki sposób należy to uczynić.

W interpretacji indywidualnej z 2023-06-13 (0111-KDIB1-3.4010.249.2023.1.JG) wskazano, że jeżeli podatnik zakończył korzystanie ze zwolnienia podatkowego (wykorzystał limit zwolnienia wynikający z uzyskania pomocy publicznej) może (o ile oczywiście spełnia inne warunki) przejść na Estoński CIT.

W sytuacji gdy podatnik posiada obowiązującą decyzję o wsparciu, to w takiej sytuacji może wystąpić o jej wygaszenie lub też uchylenie.

Wygaszenie decyzji o wsparciu nie wiąże się z obowiązkiem zwrotu już otrzymanej pomocy publicznej. Może ono dotyczyć dwóch sytuacji:
- przedsiębiorca nie korzystał z pomocy na podstawie tej decyzji,
- przedsiębiorca korzystał z pomocy publicznej na podstawie decyzji i spełnił warunki określone w decyzji o wsparciu i wynikające z rozporządzenia – tak więc powyższe wymagałoby spełnienia warunków związanych z poniesieniem wynikających z decyzji kosztów kwalifikowanych – w tej sytuacji podatnikowi mogłaby pozostać jeszcze niewykorzystana pomoc publiczna.

Natomiast uchylenie decyzji o wsparciu może nastąpić na wniosek podatnika - dotyczy ono decyzji, którą podatnik rozpoczął realizować i uzyskiwać z niej przychody, ale jeszcze nie wypełnił wymaganych warunków wynikających z decyzji – w tym przypadku przedsiębiorca jest zobowiązany do zwrotu uzyskanej na podstawie decyzji pomocy publicznej. Co istotne uchylenie decyzji o wsparciu wiąże się z koniecznością zwrotu uzyskanej pomocy publicznej.

Tym samym podatnik, który korzystał ze zwolnień podatkowych i rozważa przejście na estoński CIT powinien wziąć pod uwagę ewentualne konsekwencje związane z wygaśnięciem lub uchyleniem decyzji o wsparciu. 

Newsletter

Jeżeli życzą sobie Państwo otrzymywać wiadomości z zakresu prawa podatkowego i bilansowego, prosimy o podanie adresu e-mail.

Logowanie

projekt i realizacja ibif.pl