Preferencje podatkowe związane z pomocą Ukraińcom przedłużone
Ustawa zmieniająca z dnia 9 lutego 2024 r. przewiduje przedłużenie do końca 2024 r. preferencji związanych z pomocą obywatelom Ukrainy, w związku z wojną toczącą się na obszarze tego kraju.
Pełny tytuł tej ustawy to ustawa o zmianie ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych
Przewiduje ona przedłużenie do końca 2024 r. obowiązywania następujących rozwiązań.
1) Prawo do rozpoznawania w kosztach podatkowych kosztów wytworzenia lub ceny nabycia rzeczy lub praw, będących przedmiotem darowizn przekazanych na cele związane z przeciwdziałaniem skutkom działań wojennych na terytorium Ukrainy.
Podobnie jak w latach poprzednich odliczeniu mogą podlegać darowizny przekazane:
- organizacjom, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, lub równoważnym organizacjom określonym w przepisach regulujących działalność pożytku publicznego obowiązujących na terytorium Ukrainy,
- jednostkom samorządu terytorialnego,
- wojewodom,
- Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych,
- podmiotom wykonującym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub na terytorium Ukrainy działalność leczniczą lub działalność z zakresu ratownictwa medycznego
2) Kosztami podatkowymi są koszty poniesione z tytułu nieodpłatnego świadczenia, którego celem jest przeciwdziałanie skutkom działań wojennych na terytorium Ukrainy, Powyższe dotyczy świadczeń realizowanych w okresie od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2024 r. na rzecz powyżej wskazanych podmiotów.
Oczywiście w obu wskazanych wyżej przypadkach, podatnik ma prawo do rozpoznania kosztów, o ile nie rozpoznał ich na podstawie ogólnych przepisów.
3) Świadczenia wskazane w punkcie 1 i 2 nie stanowią przychodu dla podmiotu je otrzymującego.
4) W przypadku podatników CIT, opodatkowanych ryczałtem od dochodów spółek (tj. „estońskim CIT”) realizacja świadczeń wskazanych w punkcie 1 i 2 nie stanowi wydatku niezwiązanego z działalnością gospodarczą - czyli nie jest dochodem do opodatkowania estońskim CIT.
5) Dla podatników CIT, w celu ustalenia obowiązków w podatku minimalnym, dla celów obliczenia straty podatkowej oraz udziału dochodów w przychodach nie uwzględnia się kosztów wskazanych w punkcie 1 i 2. Przypomnijmy że podatek minimalny ma dotyczyć podatników ponoszących stratę, lub uzyskujących udział dochodów w przychodach (na źródle przychody inne niż zyski kapitałowe) nie wyższy niż 2% przychodów. Tym samym brak uwzględniania w kalkulacji określonych kosztów powoduje polepszenie wskaźników u podatnika, dając możliwość uniknięcia podatku minimalnego.
6) W przypadku podatników PIT będących obywatelami Ukrainy którzy przybyli do Polski po 23 lutego 2022 r., w związku z wojną na Ukrainie zwolnieniu od podatku podlega otrzymana pomoc humanitarna.
7) Obywatele Ukrainy, którzy przybyli do Polski w związku z wojną na Ukrainie mogą potwierdzić polską rezydencję podatkową na podstawie złożonego oświadczenia o posiadaniu w Polsce ośrodka interesów życiowych.
Przedmiotowa ustawa została uchwalona przez Sejm oraz Senat (link do strony Sejmu). Obecnie oczekuje na podpis Prezydenta.